sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Haaveissa käytetty hääpuku

Olen aina ollut tarkka pukeutumisestani. Minulla on selkeästi oma tyylini ja visioni siitä, miten haluan pukeutua. Omaa silmää miellyttävät vaatteet myös saavat oloni säihkymään ja tuntemaan olon juuri minuksi, minkä takia oikea hääpuku on minulle tärkeä elementti juhlapäivässämme. Tahdon olla kauniisti minä hääpäivänämmekin, enkä vain yksi morsian valkoisissa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hakisin mekoltani mitään erityisen erikoista tai, että olisin valmis sijoittamaan the mekkoon rajattoman summan rahaa. Ei lainkaan. Mekon ulkonäössä tärkeintä on, että tunnen sen olevan aidosti minua. Rahallisesti olen valmis sijoittamaan mekkoon korjauksineen ja asusteineen aivan maksimissaan 900 euroa, äärimmäisen toivottavasti kuitenkin huomattavasti vähemmän. Koska toistaiseksi tutkailemieni mekkojen hinnat ovat liikkuneet päälle tuhannessa eurossa, alkoi ajatus käytetyn mekon ostamisesta herätä.

Aiemmin hääpäivästäni vasta haaveillessa, karsastin kovasti ajatusta käytetystä hääpuvusta. Hyi kamala, että joku olisi pukeutunut minun unelmamekkooni jo kerran aiemmin, esittäytynyt siinä päivän kauneimpana ja sitten minun täytyisi kyetä tekemään sama samassa mekossa?  Ei ikinä.

32589613051_45078c4669_o


Vuosien aikana ajatusmaailmani on kuitenkin pehmentynyt. Vaatehan häämekkokin kaikesta tärkeydestään huolimatta vain on. Jos mekko on onnistunut tekemään jonkun jo kerran maailman onnellisimmaksi kaunottareksi yhden päivän ajaksi, miksi se ei kykenisi tekemään samaa minulle? Varsinkin, kun hääpukujen käyttöaika juhlapäivänä mitataan tunneissa, eli mekko ei todellakaan ehdi nuhjaantua käytetyn näköiseksi, jos morsian on käyttäytynyt kuten juhlapäivän arvolle usein odotetaan sopivan ja pesetyksestä sekä säilytyksestä on huolehdittu oikein.

Käytetyissä mekoissa on etuna myös laadukkaankin mekon hinnan romahtaminen jo yhden ainoan käyttökerran jälkeen. Jos mekon ovh on ollut aikanaan 1400e, ei siitä käytettynä kannata pyytää ainakaan yli 700 euroa. Ostamalla käytetyn mekon uskon siis saavani laadukkaamman mekon uuden heikkolaatuisemman hinnalla, tai jopa halvemmalla, koska sijoituskohteena hääpuku on autoakin huonompi.

Rahan ohella myös ympäristöarvot ovat vaikuttamassa päätökseeni. On sairasta ostaa valtavasti luonnonvaroja imenyt ja ympäri maapalloa lennätetty mekko yhden päivän käyttöä ja mahdollisesti vuosikymmenien käyttämättömänä säilyttämistä varten. Ostan paljon perusvaatteitanikin kirppareilta, joten miksi hääpukunikin ei voisi olla käytetty - sehän on erittäin minua, eli juuri sitä mitä hääpuvultani päällimmäisenä vaadin.

Näillä ajatuksilla lähden hääpukujahtiin. Koska vakaa suunnitelmani on hankkia pukuni käytettynä, vaikka uutena ostamistakaan en sopivan tullessa vastaan ole poissulkenut, tahdon varata reippaasti aikaa täydellisen mekon löytämiseksi. Onko siis paha, jos kerron varanneeni ensimmäisen sovitusajan morsiusliikkeeseen tulevalle tiistaille ja sovitustreffit pk-seudulle erään Tori.fi-myyjän kanssa keskiviikolle...?


♥ Krista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti