sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Juomat häihin ostosristeilyltä - millainen kokemus ja kannattiko?

Kuten meidän instagramia seuraavat tietävätkin, me heitimme Elinan ja Nicon kanssa torstaina päiväreissun Tallinnan-laivalle. Häiden juomienhakureissu on nyt siis tehty ja yksi iso murheenkryyni voidaan vetää to do -listalta yli. Jes! Halusin kirjoittaa meidän reissusta melko kattavan postauksen, jotta muille ostosristeilyä suunnitteleville olisi kättä pidempää reissua varten. Älkää siis kyllästykö tarkasta matkakuvauksesta. Mikäli toivoo tiiviimpää infoa, tekstin lopusta löytyy vielä tiivistelmä ja tarkat laskelmat reissun kannattavuudesta.

Me päädyimme hektisen joulukuun vuoksi suorituskeskeiseen vaihtoehtoon juomareissun osalta. Kunhan juomat saataisiin noudetuksi hiukan Suomea halvemmilla hinnoilla, olisimme tyytyväisiä. Tarkastelimme Jarkon kanssa erilaisia vaihtoehtoja hoitaa reissu mahdollisimman edullisesti, mutta kuitenkin simppelisti, ja päädyimme viiden tunnin ostosristeilyyn Tallinkin Megastar-laivalla. Ostosristeilyn idea on todellakin vain hoitaa juomat autoon laivalta ja ajaa takaisin Suomeen, eli Tallinnaan ei ole mahdollisuutta jalkautua.

Kuinka ostosristeily käytännössä sujui? Erittäin hyvin! Voin todellakin suositella viiden tunnin pikalaivapyrähdystä, mikäli toiveissa on helppo reissu. Käänsimme auton nokan kohti Helsinkiä torstaina kello 6.30. Helsinkiin ja länsisatamaan saavuimme täsmälleen suunnitellusti klo 8.30. Tiputimme Nicon jalkamatkustajien terminaalioville ja jatkoimme Elinan kanssa autolähtöselvitykseen, joka aukesi noin klo 9.00. Lähtöselvityksessä näytimme varauksentekijän passin ja saimme lähtöselvityskortit, alennuslipukkeen ostoksia varten sekä taustapeiliin kiinnitettävän shopping cruise -lipukkeen, jonka perusteella meidät ohjattiin oikeaan jonoon odottamaan laivaan ajoa. Vinkkinä, että autolähtöselvitysalueella ei pääse vessaan ennen laivaan ajoa, joten mikäli aamuisen automatkan jälkeen on tarve vessa-asioille, kannattaa ne hoitaa ennen check inniä.

Myös laivaan ajo sujui todella näpsäkästi, vaikka hiukan meitä kahta ensikertalaista jännittikin. Laivayhtiön henkilökunta ohjaili autoja todella tottuneesta ja selkeästi, joten ensikertalaisetkin pärjäsivät erittäin hyvin. Ostosristeilijöitä varten on laivan parkkitiloista varattu kokonainen kansi, jossa autot ovat mukavan tilavasti parkissa. Erona perusautokanteen ostosristeilykansi ja oma auto ovat koko risteilyn ajan käytössä, eli autolle saa viedä matkan aikana tehtyjä ostoksia jo risteilyn aikana niin monta kertaa kuin haluaa. Ostosristeilyparkki on myös sijoitettu aivan tax free -kassojen välittömään läheisyyteen eli ostokset voi ajaa ostoskärryillä suoraan kassoilta autolle. Näppärää!

Itse juomienosto hoitui pääosin erityisen ostosristeily-tilauskaavakkeen kautta. Kannattaa huomata, että tilauskaavake on eri asia kuin pre order, koska pre order -palvelu on käytössä vain Tallinnassa poistuville matkustajille. Olin tulostanut meille valmiiksi kaavakkeita mukaan, mutta mikäli printtaus olisi unohtunut, jaettiin kaavakkeita myös lähtöselvityksessä.  Kaavakkeessa on esillä koko ostosristeilyn könttätilausvalikoima ja paperiin vain täytetään haluttujen tuotteiden lukumäärä. Täytetty kaavake palautetaan viimeistään 45min ennen Tallinnaan saapumista tax free -myymälän asiakaspalvelupisteelle, jossa tilaus myös maksetaan samantien. Maksun yhteydessä kuittiin kirjataan aika, jolloin juomat ovat noudettavissa ostosristeilyautoparkin noutopisteestä kuittia vastaan.

Me hoidimme tilauksen heti risteilyn kärkeen ja sen jälkeen vain odottelimme klo 13.30 kirjattua noutoaikaa. Aika ei onneksi ehtinyt käydä pitkäksi, koska uusi Megastar oli erittäin positiivinen laivayllätys. Ostosmyymälä oli todella suuri, ravintoloita monenlaisia ja koko vuonna 2017 valmistuneen laivan sisustus hieno.

Kello 13.30 siirryimme autokannelle noutamaan tilaustamme. Ostoksemme olivat valmiina pakattuna kärryihin ja tarkistuksen jälkeen vain kuittasimme tilauksen vastaanotetuksi ja ajoimme kärryt autollemme pakkaamista varten. Ostimme könttätilauksen kautta juomia hiukan ujosti, koska pelkäsimme pikkuautomme tilavuutta, joten loppuristeilyn aikana täydensimme ostoslistaamme tax free -myymälän ostoksilla. Olimme laskeneet auton maksimijuomakuormaksi 200kg, joten auto-ostosten lisäksi Nicolle jäi vetokärryyn vielä muutama lava kuljetettavaksi.

Helsingin päähän saavuimme myrskystä huolimatta aikataulussa klo 15.30. Ennen paluumatkaa kevensimme ajoturvallisuuden vuoksi kuormaamme toiselle kaasolle Sannille, joka ystävällisesti otti yhdeksän juomalavaa nurkkiinsa pyörimään. Kevennyksen jälkeen minä ja Elina jatkoimme autolla Turkuun ja Nico hyppäsi suunnitellusti bussiin. Kotona me automatkaajat olimme klo 19 maissa eli kokonaisuudessaan reissuun meni noin 13 tuntia.

Kannattiko pikapyrähdys laivalle? Kannatti. Aivan täydellisten laskelmien tekeminen oli hiukan vaikeaa, koska en löytänyt netistä Suomen lavahintoja siidereille, enkä varmoja tarjoushintoja oluelle. Olenkin tehnyt laskelmat oluen osalta oletetun tarjoushinnan perusteella ja siiderin osalta laskenut lavahinnan 6-packin hinnasta. Kuohuviinistä ja toisesta avecista vertasin laivahintaa saman valmistajan lähes vastaavan tuotteen hintaan Alkossa.

hintataulukko

Hyh, tulipas taulukosta suttuinen siirrettäessä blogialustalle. Toivottavasti siitä kuitenkin meidän laskelmat aukenevat. Toimme laivalta häitä varten siis 8 lavaa olutta, 11 lavaa lonkeroa, 5 lavaa siideriä, 33 pulloa kuohuviiniä ja 2 litraa avec-juomia. Olutta tulee myöhemmin vielä 10 lavaa Saksasta Elinan perhematkan myötä. Muut viinit toimme Elinan kanssa jo aiemmin opiskelijaristeilymme ohessa. Viisi 3 litran tonkkaa puna- ja valkoviiniä maksoivat tuolloin melko tasan 200e ja aiemmin ostamamme pari pulloa giniä 80e, joten kaikkiaan häiden alkoholijuomiin on nyt kulunut noin 900 euroa.

Summa summarum. Me suosittelemme ostosristeilyä, mikäli aikeena on suoriutua juomareissusta mahdollisimman nopeasti ja näppärästi. Mitä enemmän lonkeroa, siideriä tai kuohuviiniä ostaa, sitä enemmän reissulle saa katetta. Oluen voittosuhde sen sijaan on heikompi.

Mikäli joku asia jäi meidän reissusta vielä askarruttamaan, kysykää toki niin kerron tarkemmin!

♡ Krista

1. Tosi hyvä postaus! Täytyy tutustua tuohon taulukkoon tarkemmin kun pääsen ihan koneella katsomaan sitä. Matka kuulostaa todella helpolta, mikä oli mukava huomata, koska mäkin oon jo etukäteen vähän "stressannut" juomienhakureissua. Kiva kuulla että sen voi näköjään hoitaa suht kivuttomastikin! Tähän tulee varmasti palattua sitten kun asia on meille ajankohtaisempi.

1. Kiitos! Mä olin ihan stressisykkyrä ennen kun saatiin reissu sovittua ja hoidettua :D Lopulta kun päästiin kotiin lastin kanssa, oli ihana huohahtaa, että nyt se on hoidettu. Mutta siis tosiaan, oli todella helppo reissu ja nopeakin, vaikka meille tietysti tuli hiukan lisäaikaa tku-hki ajoista. Pk-seutulainen selättää reissun todella nopeasti. Laivalla oli myös kivaa, eli reissusta itsestään ei ole oikeasti mitään pahaa sanottavaa, vain etukäteen reissun järjestymisen stressaaminen oli miinusta.

2. Samaa mieltä Siirin kanssa: hyvä ja informatiivinen postaus. Mietin olisiko tullut halvemmaksi ostaa juomat ihan Virosta, vai millaisia hinnat ovat siellä verrattuna laivan hintoihin? Itse en näistä asioista vielä hirveästi tiedä mitään, mutta pitää perehtyä paremmin, kun oma hääpäivä on vähän lähempänä :)

1. Meidän alkuperäinen ajatus oli tehdä reissu ihan Viroon asti. Sitten kuitenkin havahduimme, että aikataulumme on rajallinen ja halusimme vain tehdä reissusta itsellemme ja kuskillemme mahdollisimman helpon. Ostosristeily ei vaatinut kuin yhden laivaan ajon eikä lainkaan kikkailua Tallinnassa, joten päädyimme siihen. Hintavertailua mantere vs laiva en siis täydellisenä edes tehnyt, koska valitsimme laivan melko nopeasti suunnittelun alussa.

Viime vuonna olimme Jarkon kanssa kaveriemme juomanhakureissulla seurana mukana ja silloin he tilasivat kaikki miedot laivan pre orderista ja Viron mantereelta haettiin vain viinit, kuoharit ja väkevät alkoholit. Näin ollen voisi ajatella, että hintaero voisi olla jopa laivan eduksi miedoissa.

Ja nyt kun nopeasti googlaan, niin näin tosiaan on. Mietojen hinnat ovat noin about samat. Juomasta riippuen hintaeroa vaihdellen mantereen ja laivan eduksi pari euroa/lava, esim lonkero laivalla edullisempi. Viinivalikoima sen sijaan on mantereella laivaa kattavampi.