keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Pitopalvelun valinta Turun seudulla

Yhteistyössä Pitopirjo

Pitopalvelun etsintään tarttuminen oli meille hääsuunnittelun tähän mennessä tahmein vaihe. Catering-ala on kummallekin aivan vierasta kenttää, kyse on isosta erästä häiden budjetin kannalta ja ruoka on kaikkiaan todella tärkeässä roolissa hääjuhlassa. Suuret panokset yhdistettynä omaan vähäiseen tietoon aiheesta saivat meidät pitkään lykkäämään ja lykkäämään Turun alueen pitopalveluihin tutustumista ja tarjouspyyntöjen pyytämistä.

Viimein viime vuoden loppupuolella yhtenä viikonloppuna tartuimme haasteeseen. Aloitimme aiheeseen tutustumisen kartoittamalla pitkän listan Turun alueella toimivia pitopalveluyrityksiä ja tutustumalla heidän kotisivuihinsa, somekanaviinsa ja asiakaskokemuksiin eri keskustelupalstojen kautta. Täytyy sanoa, että monilla yrityksillä on paljon petrattavaa 2010-luvulle siirtymisessä ja omassa markkinoinnissaan, koska ainakin meihin asiakkaina vaikutti todella paljon, millä tyylillä yritystä markkinoidaan ja millaista signaalia/henkeä yrityksen nettisivut ja somekanavat viestivät. Me kaipaamme juhliimme urbaania ja modernia henkeä, minkä vuoksi useampi pitopalvelu putosi pois jo alkukartoituksessa vääräntyyppisen tunnelman vuoksi. Joku voi sanoa, että ruokaa valmistavan yrityksen nettisivujen tyylittelyn perusteella ei pitäisi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta kyse on intuitiosta. Toisista yrityksistä tuli välittömästi meidän näköinen tunne, toisista taas ei, joten päätimme keskittyä niihin, jotka tuntuivat meistä heti alkuun hyviltä.

Seuraavaksi laadimme listan omista toiveistamme, tarpeistamme ja ajatuksistamme häidemme cateringin suhteen, koska sushialkupalojen ja omatekoisen kakun takia kuvio ei ollut aivan yhtä selkeä kuin kaikki ruoka suoraan pitopalvelulta -tapauksissa. Kirjoitimme sähköpostiviestin, jossa kerroimme faktatietoa häistämme, kuten hääpäivän, vierasmäärän, juhlapaikan sekä hiukan juhlan tavoitellusta tunnelmasta. Lisäksi kerroimme toiveistamme pääruuan ja pitopalvelun tarjoilutyön suhteen, alkupalasushi-ideastamme ja omatekoisesta hääkakusta. Kysymyksenasetteluna viestissämme oli pitopalvelualan asiantuntijan näkemys kokonaisuuteemme sopivasta buffet-tyyppisestä pääruuasta ja tarjouspyyntö pitopalvelun hinnasta.

Pitopirjo

Vastauksia saimme hyvin laajalla kirjolla ja aikataululla. Aivan liian useasta yrityksestä ei vastattu mitään, mikä on minusta melko järkyttävää, kun asiakas lähestyy ystävällisellä yhteydenottopyynnöllä. Muutamasta yrityksestä saimme lähes automaattityyppisen vastauksen, jonka liitetiedostona oli perinteisistä perinteisin menu-ehdotus alkupalapöytineen ja kermakakkuineen, vaikka olimme viestissämme nimenomaan pyytäneet juhliemme moderniin teemaan sopivaa pääruokaa alkupalojen ja jälkiruuan hoituessa toista kautta. Tälläisten vastausten jälkeen oli melko typertynyt olo, että kiitos vain, kun melkein jopa luitte lyhyen viestimme ja todella pohditte menu-ehdotustanne meille sopivan kokonaisuuden kautta. Pari yritystä kieltäytyi kohteliaasti vedoten haluunsa hoitaa koko häiden cateringin alkupaloja ja jälkiruokaa myöten, minkä ymmärrämme hyvin ja olimme kiitollisia ystävällisestä vastauksesta.

Kokonaisuudessaan kolme yritystä lähti ajamaan asiaamme sähköpostitse hiukan henkilökohtaisemmalla tasolla toiveemme huomioiden. Kuitenkin vain yksi näistä kutsui meidät heti kärkeen juttelemaan kasvotusten, jotta toiveistamme ja pitopalvelun mahdollisuuksista jutteleminen olisi mahdollisimman mutkatonta eikä kenenkään aikaa kuluisi turhaan epäselvien sähköpostien heittelyyn. Nyt tilanne on se, että juuri tuo yksi pitopalvelu hoitaa häidemme cateringin!

Pitopirjo

Tykkäsimme heti alkukarsintakierroksella Pitopirjon nettisivujen ja Facebook-sivujen tunnelmasta. Hiukan säikähdimme yrityksen perinteiseltä kalskahtavaa nimeä, mutta koska asiakasarviot ja kotisivujen fiilis henkivät moderniin makuun taipuvaa cateringiä, päätimme luottaa, ettei nimi miestä pahenna. Eikä todellakaan pahenna! Pitopirjon nimi on kaikuja vuodesta 1983, jolloin yritys on perustettu, mutta nykyisellä raikkaalla asenteella Pitopirjo on pyörinyt keittiömestari Sami Kantosen omistuksessa vuodesta 2016 lähtien. Pitopirjon asenne tehdä ruokaa ja järjestää cateringia on henkilökohtainen ja erikoisemmatkin toiveet huomioiva, ja esimerkiksi meidän sushimme ja modernit ruokatoiveemme olivat pääruokaa suunniteltaessa Samille inspiraationlähde, eivät ainoastaan asiakkaan höpsö toive.

Tapaamisen jälkeen valintamme oli äärimmäisen helppo. Meidän häidemme cateringin hoitaisi Pitopirjo. Meillä oli Jarkon kanssa pitopalvelutapaamisen jälkeen niin lämmin ja hyvin palveltu olo, että hetken aikaa ihmetytti koko aiempi murehtiminen pitopalveluasian suhteen. Kyllä asiantuntijat osaavat asiansa ja parhaat asiantuntijat todella haluavat palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Vink vink vain yrityksille, jotka eivät vastanneet lainkaan tai vastasivat kermakakku-karjalanpaisti -menulla...

Kerron seuraavassa pitopalvelupostauksessa lisää tapaamisestamme Pitopirjon kanssa, koska hahmottelimme jo tuolla ensitapaamisella rungon meidän häihimme (ja alkupalasushin kanssa yhteen) sopivan pääruuan ja lisukkeiden suhteen.


♥ Krista

8 kommenttia:

  1. Eri palveluntarjoajia etsiessäni tuli tosi monesti juuri kuvailemasi ei vastausta ollenkaan tai vastauksena jotain sellaista, joka paljasti ettei yritys ole lukenut viestiäni/ei ollut kiinnostunut tekemään sellaista, kuin olin pyytänyt. Järkkyä että tämä on näköjään asianlaita monessa suomalaisessa yrityksessä... asiakaspalvelukin on joiltain ihan hukassa. Onneksi kuitenkin löytyy niitä helmiä, joiden kanssa ystävällinen kommunikaatio pelaa! Hienoa että löysitte Pitopirjot. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Minä olin aivan hämmentynyt, kun useasta yrityksestä ei kuulunut yhtään mitään. Viestit, joissa kerrottiin, että yritys haluaa hoitaa koko cateringin eivätkä siksi voi antaa tarjousta, olivat todella ystävällisiä ja asiakkaan näkökulmasta selkeitä, mutta ettei vastata lainkaan.... Tai sitten toinen joukko nuo automaattivastaajat... Argh, ärsyttävää, kun ruuan kohdalla kyse on tosiaan isosta osasta hääpäivää. Me olemme kyllä todella tyytyväisiä valintaamme. On ihana tunne, että kommunikaatio toimii ja meidän toiveemme ruuan suhteen on otettu heti alusta asti vakavissaan :)

      Poista
  2. Kommunikointi ja sen helppous on kyllä isossa osassa pitopalvelua valitessa - mun ei ainakaan tee mieli kantaa rahojani kellekään kenen kanssa ei ole helppo asioida, vaan mieluusti äänestän jaloillani.
    Onneks meidän juhlapaikalla oleva pitopalvelu on hyvä ja pitopalvelun pitäjä supermukava, joten on ilo maksaa hyvästä palvelusta ruoan lisäksi.

    Hauskaa, mä jotenkin kuvittelin että teidän pitopalvelun pitäjän nimi on Pirjo, joten tuli ihan bamboozled-olo kun luinkin että Sami :D
    Näin se käy, nimi ei aina kerro kaikkea :D
    (kävin tosin tutustumassa pitopalvelunne nettisivuihin ja sieltähän kävikin ilmi että perustaja on ollut Pirjo, hauskaa että nimi on säilytetty!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei meidänkään tehnyt mieli rueta edes neuvottelemaan noiden kermakakku-menuilijoiden kanssa. Jos ei kerran alunperin ole asiakkaan toiveet kiinnostaneet, niin ei sitten, me siirrymme paremmin palveleviin yrityksiin. Hyvä, että teille on sattunut juhlapaikan yhteyteen ihminen, kenen kanssa homma pelaa ja voi luottaa ruuan olevan hyvää :)

      Hahhah joo, Pitopirjo-nimi on tosiaan kaikuja menneisyydestä, Pirjo-perustajomistajan peruja. Ainakaan toistaiseksi ei ole nimi muuttunut Pitosamiksi, vaan yritys on jatkanut entisellä nimellä :D

      Poista
  3. Jee, kuulostaa tosi hyvältä! Tässä sen taas näkee miten ihan ensimetreistä asti on tärkeää antaa hyvää palvelua, koska kaikki muu tekee vain ja ainoastaan haittaa bisnekselle. Loppujen lopuksihan ei tarvitse löytyä kuin se yksi paras vaihtoehto, ja onneksi se löytyi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä ja minusta oli yllättävää, että Suomessa, jossa olin ajatellut yritysten hoitavan hommat tosi säntillisesti, useampi kuin yksi yritys jätti täysin vastaamatta meille. Mutta kuten sinäkin sanoit, emme me tarvitse useampaa cateringia. Riitti kun löysimme yhden, joka tuntuu meille sopivalta :)

      Poista
  4. Minua myös hämmentää se, että vastauksia ei monesta paikasta tule. Samaan törmäsin omaa tiedustelukierrosta tehdessäni. Onko tosiaan niin, että asiakkaita yrityksillä on ihan vaivaksi asti? Vai rankataanko sieltä ulos alle sadan hengen häät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tätäpä! Luulisi, että olisi pieni vaiva laittaa jokin lyhyt ystävällinen viesti, että valitettavasti emme juuri tuolloin voi hoitaa toivomaanne tilaisuutta yms. Ei minulla ainakaan jäänyt mitään hampaankoloon kohteliaasti kieltäytyneitä yrityksiä kohtaan, mutta täysin vastaamatta jättäneitä kohtaan sen sijaan jäi kyllä negatiivinen fiilis.

      Poista